Gymnastikövning

Allmänt / Permalink / 0
Som jag nämnde i föregående inlägg, så tänkte jag lägga nån rad om vad det var för övningar vi gjorde jag och Berta (Cerina går under det namnet ibland).
Studds på volt med tre språng var en övning som vi gjorde 1-2 gånger i veckan, och det är så rackarns effektivt!
Första träningen med studds, efter det att jag och Anna lagt upp en plan om hur hon skulle tränas, så var det ungefär som tant Agda 90 år försökte ta sig ur rullstolen! Haha!
Hon var så "knackig" och ett hinderstöd närmade sig i en ryslig fart (ryslig fart för en numera dressyrtant ;-)) hahaha! Nejdå så illa är det inte, men jag trodde en sekund där att hon inte skulle väja. Jag blev faktiskt ganska förvånd då jag är så van vid att hästen är smidig som en katt, även i hoppningen. Så det var ju rätt uppenbart att något inte riktigt var så lösgjort som det brukar. 
Jag körde några varv i höger varv, respektive vänster varv, så småningom var det som att något bara släppte och hon rullade igenom utan problem och väldigt smidigt. Någonting lossnade! Det märktes direkt och testade för skoj skull att gå över till att göra serier i vartannat, då detta är en akilleshäl för oss, och de har nog aldrig varit så raka och enkla någon gång.
Den här övnignen är ganska jobbig för dem och de blir rätt flåsiga fort, så man får tänka på att inte köra på för länge, utan isf göra övningen igenom någon dag fram.
Detta i kombination med jogging på grusvägar, lite längre galoppsträckor utanför ridhus och ridbana, så hände det grejer. Under den här tiden (ca 2 veckor) gjorde jag inga piff- och puffrörelser eller något samlingsjobb över huvud taget. Utan fokus på att bli av med slagg istället för att bygga på mer slagg i musklerna.
Återigen blir jag övertygad om att allsidig träning är den bästa träningen oavsett vilken gren man håller på med. Igår tränade vi för Johan för första gången på några månader och han var mycket nöjd, guldstjärna blev betyget :D
 
 
Till top